Friday 27 March 2015

"HUKUMAN GANTUNG SAMPAI MATI"


Image result for hukuman gantung sampai mati

Cerita ini saya petik drpd  cerita kawan-kawan yg berkerja di penjara.
"Hukuman gantung sampai mati"..Bayangkan jika sendiri yang menerima hukuman tersebut, pasti kecut perut dibuatnyakan..merasai bagaimana leher kita bakal dijerut dan dibiarkan tergantung sampai mati....Harap-harapkan dijauhkan..Aminnn

Semoga artikal di bawah ini akan menyedarkan dan menginsafkan kita tentang akibat jika kita terlibat dalam jenayah besar@kecil,kerana dari yang kecil akan membawa kepada yang lebih besar.

Tali gantung yang diimport diperbuat dari jenis jut yang paling bagus dan dibalut dengan kulit lembu supaya tidak mencederakan kulit banduan yang akan digantung.

Setiap satu berharga di antara RM4000-RM5000. Tali gantung ini semasa diterima daripada ejen pembekal akan diuji ketahananya dengan meggantungkan patung seberat lenih 90kg selama 72 jam.

Setiap tali gantung ini mempunyai nombor siri & ia diklasifikasikan sebagai senjata & ianya disimpan di dalam peti besi. Di antara ciri utama tali gantung ialah tembaga pembunuh yang berfungsi untuk mematahkan tengkok banduan.

Apabila Rayuan Ditolak

Di Penjara Kajang, banduan yang dijatuhi hukuman gantung dikenali sebagai banduan akhir dan ditempatkan di Blok Abadi sehingga hukuman dilaksanakan.

Banduan akhir mungkin terpaksa menunggu bertahun-tahun sehingga habis keseluruhan proses rayuan yang membabitkan Mahkamah Rayuan, Mahkamah Persekutuan & Jemaah Pengampunan Negeri.

Sekiranya rayuan kepada Badan Pengampunan ini juga ditolak, Mahkamah Persekutuan akan mengeluarkan waran untuk melaksanakan hukuman & di dalam waran itu akan disebut nama banduan, nombor kad pengenalannya serta masa hukuman akan dijalankan iaitu dia antara 5.30pagi hingga 6.30 pagi.

eemmrrr.....banyak lagi prosesnya..nanti kita sambung.

No comments:

REVOLUSI INDUTRI 4.0

    PENGENALAN Dalam era kehidupan manusia masa kini, kita tidak boleh lari dari perkembangan teknologi. Saban   hari teknologi ini maki...